לוגו ארטפון מרובע
המרכז לסדנאות
צילום בסמארטפון

איך לצלם את הירח עם הסמארטפון

תוכן עניינים
שתפו ברשתות החברתיות
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

צילום הירח עם הסמארטפון שלכם עשוי להיראות מאתגר, אבל זה די בר השגה עם קצת ידע מקצועי ועם הטכניקה וההכוונה הנכונה. מדריך זה מנגיש את האמנות הפשוטה־להפתיע של צילום הירח באמצעות עדשת הסמארטפון – תלמדו מהי ההכנה הדרושה, ההגדרות האופטימליות וגם תקבלו טיפים יצירתיים לשיפור תמונות הירח שלכם, כדי שתוכלו לצלם את הירח במלוא הדרו – אין צורך במצלמה מקצועית, אפשר גם מהסמארטפון.

תוכן המאמר

למה לצלם את הירח עם הסמארטפון שלכם?

הירח, מרחף בשלווה בשמי הלילה, תמיד היה נושא מעורר השראה עבור בני האדם וגם עבור צלמים. הנוכחות המיסטית שלו והשלבים שהוא עובר – מסהר־חרמש קטן וצר, עד לירח מלא עגול ושלם – מציעים מגוון הזדמנויות צילום. בעוד שמצלמות מקצועיות יכולות להניב תוצאות מדהימות, הסמארטפונים של היום מצוידים בתכונות מתקדמות שהופכות את צילום הירח לא רק לאפשרי אלא לכזה שנותן תוצאות מרשימות מאוד. במאמר זה, אחלוק תובנות אישיות וטיפים שיעזרו לכם ללכוד את היופי הטבעי של הירח ישירות מהסמארטפון שלכם.

ירח מלא במרכז שמי הלילה, מוקף בכוכבים מנצנצים, התמונה לוכדת את המכתשים העתיקים של הירח בפירוט מלא חיים.
מחובק על ידי כוכבים – המשמרת הנצחית של הירח המאיר בקוסמוס האינסופי

בקצרה

למי שממהר, הנה תכל'ס הטיפים המעשיים שצריך לדעת כדי לצלם את הירח מהסמארטפון

  • בחרו בזמן המתאים לצילום – צלמו במהלך הדמדומים, וגם כשהירח קרוב לאופק; כי אז הוא נראה גדול יותר בגלל אפקט אשליית הירח.
  • נקו את העדשה – וודאו שהעדשה נקייה לצילום ירח חד ומדויק.
  • השתמשו בזום – בחרו בזום אופטי כדי לשמור על איכות התמונה. אם זה לא זמין, צלמו תמונה רחבה יותר וחתכו אותה בעריכה. ניתן גם להשתמש בזום דיגיטלי מקסימלי.
  • ייצבו את הסמארטפון – החזיקו את הסמארטפון יציב ככל הניתן, והשתמשו בצילום ע"י טיימר כדי שהסמארטפון לא יזוז, כשלוחצים על המסך לביצוע הצילום.
  • מיקוד וחשיפה – כוונו את הסמארטפון לירח ולחצו עם האצבע על המסך היכן שמופיע הירח כדי להתמקד עליו. הסיטו את המחוון עם הסימן של 'השמש', שמאלה אם יש לכם אנדרואיד או למטה אם יש לכם אייפון כדי שהבהירות תהיה מינימלית.

על ידי ביצוע הטיפים המעשיים האלה, אתם תהיו בדרך לצילום תמונות עוצרות נשימה של הירח.

המשיכו לקרוא את המאמר המפורט בהמשך כדי ללמוד בפירוט על כל אחד מהטיפים האלו ולגלות תובנות נוספות על אמנות צילום הירח בסמארטפון.

הידעת?

פני הירח משקפים רק כ־12% מאור השמש, בעוד שכדור הארץ מחזיר כ־30% מהאור שפוגע בו לחלל

כמי שתמיד הוקסם משמי הלילה מלאי הכוכבים, הקסם של צילום הירח באמצעות סמארטפון הוא מרגש ומאתגר כאחד. כך אני ניגש ללכוד את יופיו של הירח בתנאים שונים, באמצעות ציוד שכמעט לכולם יש בכיס – הסמארטפון.

בחירת התנאים הטובים ביותר לצילום ירח

הכנה לצילום הירח הראשון שלכם

הצלחת צילומי הירח תלויה במידה רבה בתזמון ובמיקום. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, כוונו ללילה שבו הירח נמצא במלאו או קרוב אליו. אפשר להשתמש באפליקציית לוח שנה של שלבי הירח כדי לעקוב אחר מחזור הירח ולתכנן את הצילום שלכם סביב זה, או פשוט יותר לתכנן לצלם באמצע החודש העברי בערך בט"ו בחודש הירח מלא ובתחילתו של החודש כמעט ולא נראה, ובין לבין הוא גדל לקראת אמצע החודש או מתחסר לקראת סוף החודש (חפשו בגוגל 'מה התאריך העברי היום' כדי לגלות את התאריך העברי אם אתם לא זוכרים)

מבחינת מיקום, אם אתם בעיר, מצאו נקודה עם זיהום אור מינימלי כלומר – מקום חשוך.
לחיים בעיר סואנת יש את היתרונות שלהם, אבל שמי לילה חשוכים וזרועי כוכבים לא ביניהם. אני מתרחק מהאורות של מרכז העיר לאזורים חשוכים יותר בעיר שבהם הירח זורח ונראה הכי בהיר. זה מפחית את ההשפעה האורבנית של זיהום האור החזק הנראה בסביבה עירונית ומאפשר לפרטים העדינים יותר של פני הירח לבלוט.
יחד עם זאת, גם בעיר הסואנת והמוארת ניתן לצלם את הירח.

כיפת הזהב של הר הבית עם שמי לילה בהירים עם ירח מלא זוהר העולה ברקע, ואורות העיר ירושלים מנצנצים למטה.
הירח המלא עולה מעל ירושלים ומכתיר את הר הבית בזוהר הכסוף שלו

השפעת מזג האוויר על צילומי הירח

מזג האוויר משפיע באופן משמעותי על איכות צילומי הירח. שמים בהירים וצלולים הם התנאי האידיאלי לצילומים אלו, כיוון שהם מאפשרים ללכוד את אור הירח בצורה חדה וברורה. לעומת זאת, עננים, ערפל או אובך יכולים לטשטש את מראה הירח, להפחית את החדות ולפגוע בפרטים הדקים של הירח בתמונות. יחד עם זאת, לפעמים צילום מבין העננים מוסיף הילה עגולה ויפה לירח, לאחר שתלמדו לצלם בלי עננים מומלץ לצלם גם עם עננות קלה של ענני נוצה.

הירח מציץ מבעד לעננים מעל תעלה ונציאנית שלווה שבצדדיה מבנים היסטוריים ומגדל פעמונים מתנשא בשעת לילה.
מתחת לירח הוונציאני שמציץ מבין העננים – לילה שקט ליד התעלות העתיקות.

תופעת טבע מוכרת שקשורה לירח, נקראת הילה 22°. זו הילה ברדיוס של 22 מעלות סביב הירח, שנגרמת עקב שבירת קרני האור במיליוני גבישי קרח משושים זעירים המרחפים באטמוספרה.

המלצה ייחודית לצילום הירח, צלמו את הירח יום לפני או אחרי – הירח המלא – ואז ניתן לצלם את הירח ממש בזריחתו או שקיעתו, תלוי אם זה בין ערביים או לפנות בוקר – בהתאמה. והירח מופיע על רקע השמים שנצבעים כחול־סגול בגוון עדין, בשעה שנקראת ה'שעה הכחולה', ממש אחרי השקיעה או לפני הזריחה.

הידעת?

אנו תמיד רואים את אותם פני הירח משום שהוא נמצא במצב של 'נעילת גאות' עם כדור הארץ. זה אומר שקצב הסיבוב של הירח סביב עצמו מתאים בדיוק לקצב הסיבוב שלו סביב כדור הארץ, וכך הצד האחד של הירח תמיד פונה אלינו

יצירת סיפור

הוספת אלמנטים כמו עצים או הרים רחוקים יכולה להפוך צילום ירח פשוט לסצנה דרמטית. אני מחפש הזדמנויות למסגר את הירח עם אובייקטים מעניינים שנמצאים מקדימה המעניקים תחושה של קנה מידה והקשר, מה שהופך את התמונה למושכת יותר. טכניקה זו גם מסייעת להעביר את המרחב העצום של הנוף בהשוואה לגוף השמימי הקסום של הירח.

ירח מלא העולה מעל עמק החולה, עם צללית של ציפורים במעוף, צמחייה עבותה ואגם מים שליו עם ברווזים ועגורים בישראל
כשהלילה יורד, עמק החולה מקבל בברכה את זריחת הירח העולה

רתימת אשליית הירח לצילום ירח מדהים

האשליה האופטית של גודל הירח ליד האופק יכולה להוסיף מימד מרתק לצילום הירח. תופעה זו, המכונה אשליית הירח, גורמת לירח להיראות גדול משמעותית כשהוא קרוב לאופק לעומת כשהוא גבוה יותר בשמים, וגם הצבע שלו יותר צהוב־כתום מאשר כשהוא נמצא במרכז השמים. על ידי תזמון זמן הצילום כך שיהיה ממש עם זריחת הירח או שקיעתו, ניתן לנצל את האשליה הזו כדי ליצור תמונות מרשימות שמתעתעות בתפיסה ובקנה מידה. ההשפעה החזותית של ירח צהוב ומוגדל לכאורה, מול נופים מוכרים או אלמנטים אורבניים, לא רק מעצימה את המשיכה האסתטית אלא גם מזמינה את הצופים להרהר בדרכים המסתוריות שבהן המוח שלנו מפרש את העולם שסביבנו. משחק הגומלין הזה של מדע ואמנות מעשיר את הנרטיב של צילום הירח, והופך כל צילום לעדות הן לקסם השמימי והן לתפיסה האנושית.
להבנה מעמיקה של האשליה האופטית הזאת, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר של נאס"א אשליית הירח: מדוע הירח נראה כל כך גדול לפעמים? (באנגלית) שמתעמק במדע שמאחורי התפיסה שלנו לגבי גודל הירח כשהוא קרוב לקו האופק.

הידעת?

ענף הספורט היחיד ש"שוחק" בחלל הוא גולף. אלן שפרד האדם החמישי שנחת על הירח השתמש בכלי העבודה כמחבט וחבט בכדור גולף על פני הירח

מסגור הירח

אפשר לצלם את הירח ולמקם אותו במרכז התמונה, אבל חוק השלישים הוא אסטרטגיית הקומפוזיציה המועדפת שלי. כלומר, על ידי מיקום הירח מחוץ למרכז, בשליש, אני יוצר תמונה מאוזנת ומסקרנת יותר. לפעמים, אני אפילו משתמש באלמנטים עירוניים כמו בניינים או גשרים כדי למסגר את הצילומים שלי, מה שמוסיף נופך ייחודי לתצלום הירח המסורתי המתמקד בטבע.

הירח המלא ממוקם בצורה מושלמת בין קשתות אמת המים העתיקה בקיבוץ לוחמי הגטאות בישראל, מתחת שמים אפלים.
סיפור לילה באבן ובאור: הירח מבעד לקשתות אמת המים העתיקה בקיבוץ לוחמי הגטאות

באמצעות ניסוי וטעייה, למדתי שהבנת היסודות הללו היא הצעד הראשון לצילום ירח מוצלח עם סמארטפון. הבנה של חשיבות התנאים והקומפוזיציה יכולה לשפר משמעותית את איכות תמונות הירח שלכם.

לפני שנתחיל בתהליך בפועל של הצילום, אני רוצה לשתף אתכם במחקר רלוונטי ששופך אור על האופן שבו הטכנולוגיה יכולה להשפיע על תוצאות צילום הירח שלנו מהסמארטפון.

סערת וואווי: צילום ירח עם AI – שיפור או זיוף?

המחקר דן ב'סערה' שנוצרה סביב מצב צילום הירח של וואווי, (באנגלית) שזו תכונה בטלפון החכם P30 Pro שלהם שיצא במרץ 2019. מצב ירח משתמש בבינה מלאכותית (AI) כדי לשפר תמונות של הירח, מה שמעורר ויכוח אם התכונה משפרת את המציאות או משנה אותה באופן מלאכותי. המבקרים טוענים שהמצב מוסיף פרטים לתמונות הירח שלא צולמו במקור, ולמעשה עושה 'פוטושופ' על התמונה. חברת Huawei מגנה על הטכנולוגיה שלה בכך שהיא טוענת שהיא פועלת בדומה לשיפורי AI אחרים, המשפרים את פרטי התמונה מבלי להחליף אותם. (בספטמבר 2020 נוסף גם צילום עם זום דיגיטלי פי מאה של הירח בגלקסי אולטרה 20 של סמסונג שכנראה גם משתמש בשיפור התמונה באמצעות בינה מלאכותית כמו שהוכיח משתמש רדיט), מקרה זה ממחיש את ההשלכות הרחבות יותר של AI בצילום, ומצביע על מעבר מצילום מסורתי ככלי ללכידת המציאות לאינטראקציה מורכבת יותר בין אדם למכונה, המעצב מחדש את ההבנה שלנו לגבי תמונות. זה מעלה שאלות לגבי האותנטיות של תמונות בעידן הבינה המלאכותית, שכן הטכנולוגיה יכולה לשנות תמונות עד לנקודה שבה הן עשויות לא לשקף את המציאות במדויק. השינוי הזה מאתגר את השקפותינו המסורתיות על צילום ופותח דיונים על תפקידה של AI בהקשרים אמנותיים ותיעודיים.

סהר מנצנץ באור זהוב רך על רקע השלווה של הכוכבים הפזורים של שמי הלילה
החיוך הדק של הלילה: סהר הירח ההולך וקטן בין הכוכבים נראה כאילו צוחק על ה־AI

מדריך מעשי שלב אחר שלב ללכידת הירח

כעת, לאחר שעברנו על הדרכים של כיצד להתכונן ואיזה תנאים לחפש בשביל צילום מוצלח, בואו נצלול לתהליך בפועל של צילום הירח באמצעות הטלפון הנייד.
להלן מדריך שלב אחר שלב המבוסס על החוויות האישיות שלי:

1.ניקוי העדשה

חשוב לוודא שעדשת המצלמה של הסמארטפון שלכם נקייה. אנחנו כל היום נוגעים במכשיר וכתם או טביעת אצבע על העדשה עלולים לפגוע משמעותית באיכות התמונות, ולהוביל לתמונות מטושטשות עם עיוותים אופטיים. אני תמיד מנקה בעדינות את העדשה לפני שאני מתחיל לצלם (אפשר להשתמש בבד של בגד נקי – עדיף מכותנה). שלב פשוט זה יכול לעשות הבדל דרמטי בבהירות ובפירוט של צילומי הירח שלכם. זה חשוב במיוחד בצילום ירח, שבו אתם רוצים ללכוד את פרטי פני השטח המורכבים של הירח. ובלי קשר לירח אני ממליץ תמיד לזכור לבדוק ולנקות את העדשה שלכם בכל פעם שאתם מתכוונים לצילום. ההרגל הקטן הזה יכול להציב את הבסיס לצילום מוצלח.

אם צילמתם את הירח וראיתם כמין קרני אור יוצאים ממנו כנראה לא ניקתם טוב את העדשה, אז נקו אותה שוב.

הידעת?

בזכות הטכנולוגיה המודרנית, בני־אדם יכולים להגיע מכדור הארץ לירח בזמן של כשלושה ימים בלבד

2. שימוש בזום

אמנם התקרבות עם הזום יכולה לעזור למלא את כל המסך בירח, אבל חשוב להשתמש בה בחוכמה. זום אופטי עדיף, שכן זום דיגיטלי יכול לפגוע באיכות התמונה. אם לטלפון שלכם אין זום אופטי, עדיף לצלם תמונה רחבה יותר ולחתוך את התמונה מאוחר יותר להסיר את חלקי התמונה מהצדדים של הירח כדי לשמור על הירח באיכות טובה יותר. אני בודק רמות זום שונות כדי למצוא את הנקודה הכי טובה שבה הירח נראה מפורט בלי יותר מדי רעשים.

בזום מקסימלי, הסמארטפון בדרך כלל מבצע עיבוד תמונה אוטומטי, לעיתים באמצעות AI, כדי לשפר את התמונה.

כדי למצוא את העדשה עם הזום האופטי הגדול ביותר תלחצו על אחד משלוש או ארבע העיגולים שנמצאים משמאל ללחצן הצילום כשאתם מחזיקים את הסמארטפון לרוחב, ותראו איזה מהם מספק את הזום הגדול ביותר. אם יש לכם שניים או פחות עיגולים אז כנראה אין לכם עדשת זום אופטית, כדי לוודא שיש לכם עדשת זום, הפכו את המכשיר והסתכלו כמה עיגולים יש לכם במצלמות מקדימה, אם יש לכם שלוש או יותר, כנראה שיש לכם עדשת זום.

3. ייצבו את הטלפון שלכם

אחד הדברים הראשונים שלמדתי בצילום מהסמארטפון הוא חשיבות היציבות, במיוחד בתנאי תאורה חלשים. כדי למנוע תמונות מטושטשות, אני משתמש בחצובה. אבל אני יודע שלא לכולם יש חצובה, אז אם אין לכם חצובה, גם ייצוב הטלפון שלכם באמצעות חפץ כגון אבן או בקבוק וכד' יכול לעבוד.

לחלופין אפשר לצלם בלי חצובה כלל, וכדי שהסמארטפון לא יזוז כשאני לוחץ על לחצן הצילום אני עושה שימוש בתכונת הצילום באמצעות טיימר (של שתי שניות בדרך כלל) ואז מחזיק את הסמארטפון הכי יציב שאני יכול ועוצר אפילו לרגע את הנשימה לפני הצילום, או צילום באמצעות פקודה קולית כדי להפעיל את המצלמה מבלי לגעת בה. זה ממזער כל תנועה לא רצויה וזה חיוני כדי להשיג תמונות ברורות וחדות ולא מטושטשות.
אם זה נשמע מורכב תדעו שיקח לכם בדיוק חמש דקות להתרגל לצלם כך.

4. ביטול הפלאש

הפלאש – לעתים קרובות מתעלמים ממנו ומשאירים אותו על מצב אוטומטי, אבל יש צורך לבטל את הפלאש בסמארטפון בעת ​​צילום הירח. הפלאש המובנה ברוב הסמארטפונים מיועד לשימוש עבור טווח קרוב ואין לו השפעה מעשית על עצמים מרוחקים כמו הירח (הירח רחוק מאיתנו 384,400 ק״מ בממוצע). למעשה, השימוש בפלאש יכול להשפיע לרעה על התמונות שלכם על ידי גרימת סנוור או השתקפויות לא רצויות. לפני שתתחילו לצלם, הקפידו לכבות את הפלאש. זה עוזר ללכוד את הבהירות הטבעית של הירח. זה שינוי קטן, אבל הוא עושה הבדל משמעותי בהשגת צילום של ירח מושלם.

5. מיקוד וחשיפה

מיקוד

לרוב הסמארטפונים יש פוקוס אוטומטי, אבל זה יכול להיות קצת מסובך למקד את הסמארטפון בלילה. אני בדרך כלל עובר למיקוד ידני, באמצעות מצב צילום ידני, זה מאפשר לי להבטיח שהירח יהיה חד ומפורט.

אבל אני כאן כדי לפשט את הדברים, אז הדרך הכי פשוטה למקד היא הקשה על המסך איפה שנמצא הירח וזה עוזר למיקוד האוטומטי לעשות את עבודתו ולהתמקד, לפעמים צריך להקיש בעדינות מספר פעמים על המסך עד שהירח נראה חד.

חשיפה

הירח הוא עצם בהיר וניתן בקלות לחשוף אותו יתר על המידה ואז הוא יופיע כגוש בהיר וחסר פרטים – "שרוף". אני מכוון את החשיפה באופן ידני, מקטין את הבהירות כדי להוציא את המרקמים והמכתשים של הירח. התאמה זו עשויה להכהות את שאר הסצנה, אך לירח עצמו יהיו פרטים גלויים יותר: לאחר שתקישו למיקוד על הירח תבחינו במחוון עם סימן של שמש, תגררו אותו שמאלה אם יש לכם אנדרואיד או למטה אם יש לכם אייפון כדי שהבהירות תהיה מינימלית.

הידעת?

לואי דאגור, הממציא של תהליך הדאגרוטיפ (תהליך הצילום הראשון שהופץ באופן מסחרי), צילם את התמונה הראשונה של הירח ב־1839. למרבה הצער, מעבדתו של דאגור נשרפה מאוחר יותר, והשריפה השמידה את רוב עבודותיו המוקדמות, כולל את התמונה ההיסטורית הזו

6. תזמון הצילום שלכם

תזמון הצילום שלכם יכול גם להשפיע על איך שתמונת הירח שלכם יוצאת. גיליתי שצילום במהלך הדמדומים, כשעדיין יש קצת אור בשמיים, עוזר לאזן את בהירות הירח עם הנוף שמסביב. הירח גם נראה גדול יותר כשהוא נמצא צמוד לקו האופק במהלך זריחת ירח או שקיעתו כמו שהזכרתי למעלה לגבי אשליית הירח, מה שיכול להוות תוספת דרמטית לתמונות שלכם.

על ידי ביצוע השלבים האלה, הצלחתי לצלם כמה תמונות מדהימות באמת של הירח עם הסמארטפון שלי בלבד. זה תהליך שמשלב סבלנות עם קצת ידע טכני, אבל התוצאות יכולות להיות מתגמלות להפליא.

ירח מלא מאיר את שמי הלילה מעל מבנה כיפה עתיק, על רקע העיר העתיקה של ירושלים
משמרתו השקטה של הירח על רקע כיפה של מבנה עתיק בירושלים

טיפים מתקדמים לשיפור תמונות הירח שלכם

עברתם את השלבים הבסיסיים של צילום ירח? הגיע הזמן לקחת את התמונות שלכם צעד נוסף קדימה!
הנה כמה טיפים מתקדמים מהנסיון שלי שיעזרו לכם להפיק את המרב מצילומי הירח שלכם עם הסמארטפון:

1. צלמו במצב ידני מלא

שליטה מלאה בכל הפרמטרים של הצילום

צילומי ירח נהדרים דורשים שליטה מדויקת על החשיפה, מהירות התריס ו־ISO. מעבר למצב ידני מלא נותן לכם שליטה מלאה בהגדרות אלו, ומאפשר לכם להתאים אותן לתנאי התאורה הספציפיים ולרצונות האמנותיים שלכם. אני ממליץ להתחיל עם ISO מינימלי (50) ומהירות תריס 1/1500 משנייה.

קובץ RAW

לצד המצב הידני, מומלץ גם לצלם בקובץ RAW. פורמט זה שומר את כל נתוני התמונה המקסימליים, ומאפשר עיבוד רחב יותר לאחר הצילום, מה שיכול להועיל במיוחד בתנאי תאורה קשים כמו צילום הירח.
חפשו בהגדרות הסמארטפון שלכם אפשרויות לשמירת התמונה כקובץ רואו.

  • אייפון: עברו אל 'הגדרות' > 'מצלמה' > 'פורמטים', ואחר כך הפעילו את 'פקד ProRAW ורזולוציה' מתחת ל'צילום תמונה'. כדי לצלם תמונת ProRAW, הקישו על 'RAW'
  • סמסונג: 'מצלמה' > 'הגדרות' > 'אפשרויות תמונה מתקדמות' > 'תבניות תמונה במצב מקצועי' > 'תבנית RAW'

הידעת?

אדם במשקל 70 ק"ג על כדור הארץ, על הירח המשקל שלו ירד ל־11 ק"ג בלבד. כיוון שכוח המשיכה על הירח הוא כשישית מכוח המשיכה על כדור הארץ

2. לאחר הצילום ערכו את התמונה באפליקציית עיבוד תמונה

הקסם של עריכה – אפילו תמונה איכותית של ירח יכולה להיראות עוד יותר טוב עם קצת עיבוד. אני משתמש באפליקציות עריכה לנייד כמו Adobe Lightroom או Snapseed לעיבוד שלאחר הצילום. אתם יכולים גם לערוך כמובן בעורך המובנה שבסמארטפון שלכם. הנה כמה התאמות בעריכה שיכולות לעשות הבדל גדול:

חשיפה וניגודיות

התאמות קלות יכולות לעזור לשפר את פרטי פני הירח.

אזורים בהירים וכהים

הכהיית האזורים הבהירים יכולה להחזיר פרטים שנעלמו בנקודות הבהירות ביותר, במיוחד על פני הירח. הבהרת האזורים הכהים יכולה לחשוף פרטים באזורים הכהים יותר של התמונה.

הסרת רעשים והוספת חדות וחידוד

התאמות אלו יכולות להפוך את המכתשים והמרקמים של הירח לבולטים יותר.

3. נסו קומפוזיציה שונה

לפעמים, שינוי נקודת המבט שלכם יכול להוסיף טוויסט מעניין לצילום הירח. נסו ללכוד את הירח דרך ענפים, זכוכית או חפצים אחרים כדי ליצור אפקט מגניב. זה לא רק מוסיף שכבת עומק אלא גם מציג אלמנט יצירתי שייחד את התמונות שלכם.

הירח מופיע במרכזו בשמי הלילה דרך קשת גשר של אמת מים עתיקה בקיבוץ לוחמי הגטאות, כאשר אבני הקשת זוהרות באדום.
הירח ממוסגר בהיסטוריה של קשת אמת המים העתיקה בקיבוץ לוחמי הגטאות

שאלות ששואלים אותי הרבה על צילום ירח בסמארטפון

למה התמונות שלי עדיין יוצאות לא ברורות 'מלוכלוכות' ומגורענות?

גרעיניות או 'רעש' או 'לכלוך', מתרחשים לעתים קרובות בתנאי תאורה חלשים, או בגלל שימוש בזום דיגיטלי. וודאו שהשתמשתם בזום אופטי ולא דיגיטלי.

טשטוש יכול לנבוע לעתים קרובות מתזוזת הסמארטפון ברגע שלוחצים על כפתור הצילום במסך כדי לצלם, או בגלל שלא מיקדנו את התמונה על הירח בהקשה עם האצבע על המסך היכן שהירח מופיע, וגם בגלל שימוש בזום דיגיטלי. וודאו שהשתמשתם בזום אופטי ולא דיגיטלי.

כן, בעוד שאביזרים כמו עדשות טלפוטו וחצובות משפרים את איכות התמונות שלך, עדיין ניתן לצלם צילומי ירח יפים רק עם הסמארטפון שלך.

בעוד ירח מלא בהיר עם הרבה יותר פרטים – סהר מתמלא או חסר – מספקים תמונות מיוחדות שיכולות להדגיש את הטופוגרפיה של הירח. נסו לצלם שלבים שונים של מופעי הירח כדי לראות מה אתם הכי אוהבים.

הסיטו את המכוון עם סימן השמש (שמופיע לאחר שלוחצים על הירח בהקשה על המסך למיקוד) ומשכו אותו שמאלה אם יש לכם אנדרואיד או למטה אם יש לכם אייפון כדי שהבהירות  שלו תהיה מינימלית, וכך תוכלו להבחין בפרטים שעל הירח.

אפליקציות Adobe Lightroom Mobile (בחינם/בתשלום) ו-Snapseed (בחינם) מומלצות מאוד בשל תכונות העריכה המתקדמות שלהן, כולל התאמת חשיפה, חידוד והפחתת רעש.

אפשר לחפש בגוגל את זמני הזריחה והשקיעה של הירח, אני משתמש באפליקציה בסמארטפון שמראה לי את זמני השקיעה הזריחה גם של הירח וגם של השמש וגם את השעות של השעה הכחולה וכו'

יש מספר אפליקציות פופולריות בתחום:
1. קבוצת זריחת שמש והדגמה של Stonekick
2. Calendar – Sun & Moon של @KB
3. אפליקציה בתשלום מאוד מומלצת: PhotoPills של PhotoPills

כן, בחלק מהמכשירים מבוצע עיבוד של בינה מלאכותית לתמונה של הירח ולכן ניתן להשתמש בזום המקסימלי לצילום הירח. לדוגמה, במכשירי האולטרה של סמסונג.
יש להקפיד להחזיק את הסמארטפון יציב ככל הניתן בעיקר כשמצלמים בזום כל כך גבוה.

על ידי התייחסות לשאלות הנפוצות הללו, אני מקווה להפוך את צילום הירח לנגיש ומהנה יותר עבור כולם. ותדעו, השמיים הם ממש הגבול למה שאתם יכולים לצלם עם הנייד שלכם.

הטכניקות המתקדמות הללו עזרו לי לחדד את צילום הירח שלי, והפכו צילומים פשוטים לקומפוזיציות מדהימות הלוכדות את הקסם בשמי הלילה.

סהר עדין זוהר וזורח ברכות על הרקע הכהה של שמי הלילה, מנוקד במספר עצום של כוכבים רחוקים.
סהר שמימי בתוך הסימפוניה השקטה של שמי הלילה

צילום ירח עם הסמארטפון – מסע לפיתוח היכולות שלכם

יציאה לצילומי ירח עם סמארטפון יכולה להיראות מרתיעה בהתחלה, אבל כפי שגיליתי, זה מסע מתגמל להפליא. כל מפגש תחת חופת הכוכבים והירח לא רק שיפר את ההבנה שלי בצילום, אלא גם העמיק את ההערכה שלי לעולם הטבע.

סבלנות ותרגול – הדרך לצילום ירח מושלם

צילום, במיוחד של אירועים שמימיים, עוסק בסבלנות ובתרגול לא פחות מאשר בטכניקה. בפעמים הראשונות שניסיתי לצלם את הירח, התמונות שלי לא יצאו כפי שקיוויתי – הן היו מטושטשות, ממוסגרות בצורה גרועה או חשופות יתר. עם זאת, כל ניסיון היה הזדמנות למידה, שלימד אותי יותר על המגבלות והיכולות של הטלפון החכם שלי.

כוח השיתוף – הביאו את יופי הירח לכולם

אחד ההיבטים המשמחים ביותר בצילום ירח הוא שיתוף התמונות עם אחרים. בין אם זה באמצעות מדיה חברתית, הדפסת תמונות או סתם הצגתן בטלפון שלכם, התגובות לרוב מלאות בפליאה וסקרנות. זוהי תזכורת רבת עוצמה ליופי ולמסתורין ששמי הלילה טומנים בחובם, ושזה נגיש לכל מי שיש לו סמארטפון.

התפתחות אין סופית – עדכונים ושדרוגים בצילום מהסמארטפון

תחום הצילום בסמארטפונים מתפתח במהירות, כאשר אפליקציות חדשות ויכולות טלפון צצות באופן קבוע. שמירה על עדכניות עם ההתקדמות הללו יכולה לפתוח עוד יותר אפשרויות לצילום שלכם. אני מקפיד לנסות אפליקציות חדשות ולקרוא על הטכניקות העדכניות ביותר, כדי להבטיח שהגישה שלי תישאר רעננה והתמונות שלי ימשיכו להשתפר.

אנשים מתפללים בכותל עם סהר הירח תלוי בשמים האפלים מעל ירושלים.
חצי סהר צופה על הכותל המערבי, מלווה בתפילות חרישיות

סיכום

לכידת הירח עם הסמארטפון שלכם היא יותר מסתם תרגיל בצילום; זו הזדמנות להתחבר לעולם הטבע בצורה אישית עמוקה. כל שלב של הירח מציע פרספקטיבה ייחודית של שכננו השמימי הקרוב ביותר ומאתגר אותנו ללכוד את מהותו עם הכלים שיש לנו. באמצעות המדריך הזה, חקרנו לא רק את ההיבטים הטכניים של לכידת ושיפור תמונות ירח, אלא גם את הביטוי האמנותי שמגיע איתו. אני ממליץ לכם להמשיך להתאמן, להתנסות בטכניקות שונות, והכי חשוב, ליהנות מתהליך הגילוי והיצירה. שתפו את תמונות הירח שלכם עם אחרים והפיחו בהם את אותה יראה קסם ופליאה שאתם מרגישים כשאתם מסתכלים למעלה לשמי הלילה.

ליקוי ירח דם שובה לב עם גוון אדמדם על רקע שמי לילה עטורי כוכבים
שמי הלילה זוהרים עם המחזה הנדיר של ירח 'אדום'
שתפו ברשתות החברתיות
אולי יעניין אתכם לקרוא גם
להזמנת סדנת צילום בסמארטפון לקבוצה

רוצים להזמין סדנת צילום בסמארטפון לקבוצה?
מלאו פרטים ואחזור אליכם